Nieuwe campagne: ‘Leren op de werkvloer levert aardig wat op’

Goede arbeidsomstandigheden gaan niet alleen over gezondheid en veiligheid, maar ook over werkplezier en jezelf kunnen ontwikkelen. Een sterke leercultuur biedt voordelen voor werkgevers en werknemers. Met de campagne 'Leren op de werkvloer levert aardig wat op' lanceert het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) een campagne om de leercultuur bij mkb-bedrijven te versterken.

Campagne Mijnleercultuur Meekijkmoment

Een leercultuur speelt een belangrijke rol in het succes van zowel werknemers als bedrijven in een snel veranderende arbeidsmarkt. Het betekent dat continu leren en ontwikkelen vanzelfsprekend is, en dat het is verweven in het dagelijkse werk. Dit maakt het werk niet alleen leuker, het draagt ook bij aan verhoogde betrokkenheid en motivatie van werknemers. Bedrijven met een sterke leercultuur werken vaak efficiënter en zijn innovatiever, waardoor ze zich makkelijker aanpassen aan veranderingen. 

Leermomenten in dagelijks werk 

De campagne richt zich met de slogan ‘Vandaag gedaan, vandaag geleerd’ op de waardevolle leermomenten die vaak onopgemerkt plaatsvinden in alledaagse werksituaties. Op de website mijnleercultuur.nl is informatie en inspiratie te vinden over hoe het leren op de werkvloer een vast onderdeel van de werkdag kan worden. Werkgevers kunnen met de Quickscan Leercultuur inzicht krijgen in de leercultuur van hun organisatie. Op basis van hun antwoorden, krijgen ze een aantal tips en tricks waarmee ze direct aan de slag kunnen. Ook worden ze verwezen naar hun O&O fonds voor meer ondersteuning. 

De campagne is een initiatief van het ministerie van SZW in samenwerking met O&O-fondsen, werkgevers- en werknemersorganisaties en brancheverenigingen.