Wijzigingen certificatieschema arbokerndeskundigen per 1 januari 2025
Per 1 januari 2025 geldt een vernieuwd certificatieschema voor arbokerndeskundigen. De belangrijkste wijziging is een verlenging van de overgangsbepaling met 2,5 jaar. Deze verlenging voorkomt een acuut tekort aan gecertificeerde arbokerndeskundigen. Werkgevers hebben deze deskundigen nodig voor het toetsen van hun risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Het nieuwe certificatieschema voert ook enkele technische aanpassingen door.
Het huidige certificatieschema voor arbokerndeskundigen bepaalt dat oude certificaten voor HVK, AH en AO, die op 1 juli 2022 nog geldig waren, eind dit jaar verlopen. Omdat nog niet genoeg arbokerndeskundigen een nieuw certificaat hebben aangevraagd, dreigde er vanaf 2025 een tekort aan gecertificeerde deskundigen te ontstaan.
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft besloten om oude certificaten die op 1 juli 2022 nog geldig waren en na 1 januari 2025 zouden verlopen, langer geldig te laten zijn. De overgangsperiode wordt hierdoor 5 jaar, gelijk aan de oorspronkelijke geldigheidsduur van de certificaten. Dit betekent bijvoorbeeld dat een certificaat dat geldig was tot 1 juni 2027, ook na 1 januari 2025 geldig blijft tot die datum.
Vernieuwd certificatieschema in de Staatscourant
Het vernieuwde certificatieschema zal nog voor de jaarwisseling in de Staatscourant (39674) worden gepubliceerd. De aanpassingen maken deel uit van diverse actuele wijzigingen in voorschriften op het gebied van certificatie en persoonsregistratie, waaronder de wijziging van het Arbeidsomstandighedenbesluit en de Arbeidsomstandighedenregeling, die nog voor de jaarwisseling in de Staatscourant wordt gepubliceerd.
Meer weten over certificaten en waar deze aan moeten voldoen? Bekijk de pagina ‘Certificatie’. Arbokerndeskundigen die een nieuw certificaat willen aanvragen, kunnen dat doen via MijnCertificatie.