CNV: Wat maakt de ideale werkgever voor jongeren?
Semih Eski, de voorzitter van CNV (Christelijk Nationaal Vakverbond) Jongeren, ging met de deelnemers in gesprek over jongeren in relatie tot drie essentiële onderwerpen: het bereiken van jongeren, het betrekken van jongeren en het behouden van jongeren. Ieder onderwerp werd geïntroduceerd door middel van een stelling en een korte toelichting, waarna de deelnemers concrete punten formuleerden.
Hoe bereik je jongeren?
- Sollicitatieprocedures kunnen laagdrempeliger en andere platforms zoals social media kunnen ingezet worden voor werving & selectie.
- Jongeren hebben recht hebben op een persoonsgeboden terugkoppeling op maat na eventuele afwijzing op sollicitatie.
- Inspirerend voorbeeld is de aanpak PostNL: tijdens sollicitatieprocedures is het aan de werkgever om de werknemer te overtuigen in plaats van dat de werknemers de werkgever moet overtuigen.
Hoe betrek je jongeren?
- Jongeren willen op informele wijze meepraten, met name over korte termijn zaken. De vraag is of medezeggenschap in ondernemingsraad nog van deze tijd is om jongeren te betrekken.
Hoe behoud je jongeren?
- Jongeren hebben behoefte hebben aan een stukje waardering en niet zo zeer aan enkel hoge lonen.
- Waardering betekent: gelijke rechten en behandeling voor iedereen en medezeggenschap voor iedereen. Dus ook gelijke rechten als het gaat om flex-contracten en tijdelijke dienstverbanden.
Kijk voor meer informatie op de website van CNV.