Praktijkvoorbeelden verder toegelicht
Deltion College Mobiliteit & Logistiek
Vanwege de hoge arbeidsrisico’s maakt het Keuzedeel Verdieping blijvend fit, veilig en gezond werken voor de logistiek medewerkers en chauffeurs goederenvervoer onderdeel uit van een pakket, waarbij gestimuleerd wordt alle onderdelen te volgen. Het keuzedeel is in nauwe samenwerking tussen de docenten Mobiliteit & Logistiek en het Sportexpertisecentrum (SportEC) van Deltion opgesteld. Voor de opdrachten voor de beroepspraktijk vorming (BPV) hebben twee bedrijven meegeholpen.
Door de gedoceerde basiskennis in dit keuzedeel wordt de student zich bewust van het belang van fit, veilig en gezond werken. Tijdens de beroepspraktijk vorming (BPV) maken studenten een aantal opdrachten ter verdieping op de drie onderwerpen van dit keuzedeel. Dit zijn fysieke arbeidsrisico’s, psychosociale arbeidsrisico’s en leefgewoontes.
Aan het einde van de studie levert de student voor de examinering het volledig afgetekende werkboek bij de stagebegeleider op school in. In dit werkboek staat een gedeelte met vragen over zelfreflectie en bewustzijn. Daarnaast werkt de student tijdens de studie vier BPV-opdrachten uit. Deze gaan over:
- Fysieke belastbaarheid en arbeidsrustverhouding (verslag)
- Veiligheid (verslag of het maken van een folder)
- Psychosociale arbeidsrisico’s en weerbaarheid (verslag)
- Reflectie en evaluatieverslag
De student verkrijgt een grotere bewustwording, doordat hij/ zij – als onderdeel van de examinering – het ingeleverde werk persoonlijk bespreekt. Dit wordt gezien als een van de succesfactoren van het keuzedeel. Het keuzedeel wordt op dit moment alleen ingezet op niveau 2. Jaarlijks volgen circa vijftig studenten dit keuzedeel op het Deltion College.
Voor meer informatie:
Iwald Hovenga – Senior leraar Transport en Logistiek
E-mailadres: ihovenga@deltion.nl
MBO Theaterschool
Al jaren misten docenten in de opleiding aandacht voor het belang van bewegen, balans en leefstijl. Voor acteurs is het ontwikkelen van een goede mentale en fysieke conditie echter van essentieel belang. Om de aandacht hiervoor binnen de opleiding tot acteur te versterken, is vervolgens gekeken welk keuzedeel hierbij passend kon zijn. Zo kwam de opleiding uit bij het keuzedeel Verdieping blijvend fit, veilig en gezond werken.
Het ontwikkelde lesmateriaal bestaat vooral uit onderzoeks- en praktijkopdrachten. Opdrachten worden individueel gedaan of als groepswerk op school en/of als huiswerk. Zo wordt er aandacht besteed aan de thema’s gezondheid en voeding, psychosociale balans; emotionele balans (onder andere omgaan met agressie & stress); fysieke balans en energiebalans (onder andere duurzame inzetbaarheid). Binnen deze thema’s worden studenten uitgedaagd om zelf doelen te stellen en hun eigen grenzen te herkennen en te erkennen en deze bespreekbaar te maken. Examinering van het keuzedeel vindt plaats op basis van het portfolio van opdrachten, een persoonlijk logboek en de presentatie van verschillende opdrachten.
Het voordeel van eigen lesmateriaal is dat de opdrachten zijn toegesneden op de wensen van docenten en studenten. Dit lijkt ook gelijk z'n vruchten af te werpen, aangezien zowel docenten en studenten erg enthousiast zijn over het keuzedeel. Zelfs ouderejaars studenten, die het keuzedeel al hebben gevolgd, geven aan nog steeds gebruik te maken van de opgedane vaardigheden en kennis. Het keuzedeel wordt in andere vorm inmiddels ook aangeboden aan eerstejaars Podium en Evenementen Techniek studenten.
Voor meer informatie:
MBO theaterschool Rotterdam
Telefoonnummer: 010 211 00 50
De zorgopleiding op Landstede MBO
In het schooljaar 2019-2020 start een groep van circa 15 BOL-studenten met het Keuzedeel Verdieping blijvend fit, veilig en gezond werken. In de lessen is vooral veel aandacht voor situaties uit de dagelijkse zorgpraktijk en aspecten waar medewerkers in hun dagelijkse werk mee te maken hebben. De docent was tot voor kort zelf werkzaam als leidinggevende in de zorgpraktijk en neemt veel recente kennis uit de praktijk mee. Ook is bij de lessen een gastdocent betrokken uit haar voormalige werkkring. Hierdoor worden gesprekken op gang gebracht over onveilig en ongezond werken en de mogelijkheden die je hebt om deze in de praktijk op te lossen.
Het keuzedeel wordt gevormd door lessen en voor een belangrijk gedeelte door opdrachten die goed aansluiten bij de beroepspraktijk. Studenten moeten onder andere zichzelf en collega’s observeren en een sterkte-zwakte-analyse maken van de kansen en bedreigingen voor hun beroep. Daarnaast moeten zij een voorlichtingsplan maken voor collega’s.
Een ander onderdeel is het stimuleren van het zelf nadenken om veilig en gezond te werken. Voorbeelden hiervan zijn goed melding maken van ongewenste situaties, collega's helpen en aandacht hebben voor een zieke collega. In de praktijkstage moeten zij een enquête houden onder de collega’s en hen bevragen over hun ervaringen. Een centraal onderwerp is hoe zij horen en zien dat mensen in de praktijk van alledag omgaan met hun werkbelasting. Het vak wordt afgesloten met een mondelinge examinering. Daarin geeft de portfolio ook aan hoe de studenten gewerkt hebben aan hun examinering met praktische opdrachten.
Voor meer informatie:
Monique Middelkamp, docent Keuzedeel Verdieping Blijvend fit veilig en gezond werken
E-mailadres: mmiddelkamp@landstede.nl