Factsheet Vitaal Thuiswerken

Als je minder efficiënt en productief bent, afspraken vergeet of irritaties en ruzies in het gezin hebt, dan kan het zijn dat je werk-privébalans is verstoord. Thuiswerken kan deze balans nog meer verstoren. Je kunt als werknemer en werkgever een aantal concrete dingen doen om jouw werk-privébalans te bewaken. In deze factsheet, samengesteld door TNO en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, lees je hoe je een verstoorde balans kunt herkennen én hoe je actief een goede balans behoudt. Het document is niet digitaal toegankelijk, daarom staat de informatie van de factsheet onder de downloadlink uitgeschreven. 

Hoe behoud je een goede balans tussen werk en privé?

De balans tussen werk en privé is door het coronavirus voor veel Nederlanders onder druk komen te staan. Werknemers werken zonder de directe aanwezigheid van collega’s. Soms is dat alleen in huis, waar isolatie kan leiden tot demotivatie, soms juist in een huis vol mensen, waarbij zorg- en werktaken door elkaar heen lopen. Thuiswerken kan de balans tussen werk en privé verstoren.

Lees in deze factsheet hoe je een verstoorde werk-privé balans kunt herkennen en wat je daaraan kunt doen, als werknemer én als werkgever.

Hoe herken je een goede en verstoorde werk-privébalans?

Een goede werk-privébalans:

  • Het bereiken van je eigen doelen, zowel privé als op werk.
  • Betrokkenheid bij zowel werk als gezin.
  • Grotere levenstevredenheid.

Een verstoorde werk-privébalans:

  • Minder efficiënt en productief: afspraken worden vergeten/verzaakt.
  • Irritatie en ruzie in het gezin.
  • Verlies van interesse en plezier.
  • Gevoel van constante stress. 

Hoe typeren mensen de werk-privé balans?

  1. In 2019 verwaarloosde 9,1% ( 1 op de 10) vaak tot zeer vaak familie- of gezinsactiviteiten door het werk.
  2. 2,4%(1 op de 40) verwaarloosde vaak tot zeer vaak werk door familieen gezinsverantwoordelijkheden.
  3. De aandacht voor het gezin lijkt dus wel tot 4x vaker in de verdrukken te komen dan andersom. 

Tips voor werknemers

Doelen en motivatie

  • Stel duidelijke doelen en schrijf deze uit. Onderscheid korte van lange termijn doelen en noteer waarom je ze wilt behalen.
  • Wissel taken af en maak ze af. Dat geldt voor werktaken, maar ook voor privétaken die je tussendoor doet.
  • Ga één tot drie keer per week zitten met pen en papier en schrijf vijf tot tien dingen op waar je tevreden over bent. Zij het een gesloten deal, het weer of de koffie.

Structuur

  • Gebruik je agenda alsof je de dag voor iemand anders plant; plan een dag die je wilt, niet een to-do list.
  • Werk zoveel mogelijk op vaste tijden.
  • Maak afspraken over je werktijden maar ook je pauzes en deel deze ook privé.
  • Zorg voor een opgeruimde werkplek en leg je spullen weg als je klaar bent.

Communicatie en grenzen

  • Geef je grenzen aan en trek tijdig aan de bel als je agenda vol zit. Neem dan liever niet een nieuwe taak aan, maar overleg met je leidinggevende over wat prioriteit heeft.
  • Blijf regelmatig in contact met je collega’s en leidinggevende, maar ook met je partner. Deel je doelen, hulpvragen en goed nieuws
    met elkaar.
  • Luister naar de mensen om je heen. Neem aan dat zij iets weten dat jij niet weet, zoals wanneer je misschien een disbalans ervaart. 

Herstel

  • Sta op en ga naar bed op vaste tijden. Begin niet direct met werken en sluit af met een mijmermomentje, zoals een gezonde wandeling.
  • Plan in je agenda ook blokken tijd om te ontspannen, zorgen en bewegen. Bijvoorbeeld: “de hond een uur uitlaten” of “half uur spelletje doen”.
  • Neem pauze op een andere plek dan je werkplek.
  • Gebruik je mobiel en laptop zo min mogelijk ‘s avonds en gebruik buiten werk de ‘niet-storen’-functie. Zorg er ‘s nachts voor dat je laptop en mobiel uitstaan. Dit is goed voor je nachtrust en helpt overprikkeling te voorkomen.

Let extra op bij: 

  • Stressgevoeligheid
  • Twijfelachtigheid
  • Impulsiviteit
  • Weinig zelfvertrouwen
  • Slecht grenzen aan kunnen geven
  • Bij problematiek in werk, dan wel privé

Tips voor werkgevers

  • Houd proactief contact met je werknemers. Pak bij voorkeur de telefoon en pas beeldbellen toe.
  • Zorg dat de organisatie zichtbaar blijft door te praten over hoe werknemers bijdragen aan de organisatie en hoe het behalen van organisatiedoelen hen helpt.
  • Faciliteer in een goede werkplek, zeker als thuiswerken langer gaat aanhouden. Leen bijvoorbeeld de goede bureaustoelen van kantoor
    (tijdelijk) uit. Of ondersteun bij de aanschaf van goed meubilair voor thuis.
  • Ga na of de werkzaamheden duidelijk en haalbaar zijn. Hierbij geldt niet 'wie zwijgt stemt toe'.
  • Geef ruimte binnen kaders: geef grenzen aan, moedig autonomie in uitvoering aan en stel hulpbronnen beschikbaar zoals ondersteuning in ICT/personeel, opleiding en training.
  • Zet aan tot kleinschalige digitale ontmoetingen tussen werknemers.