Hoe houd ik als kinderbegeleider rekening met school?
- Repetities en uitvoeringen buiten schooltijd laten plaatsvinden, zodat schoolverzuim wordt voorkomen.
- Goede afspraken maken met school en de ouders.
- Voor schoolverzuim is toestemming nodig van de school of leerplichtambtenaar.
School is voor een kind van groot belang. Deelname aan een culturele productie is geen basis voor ontheffing van de leerplicht. School gaat voor. Het kind moet zijn plek op school behouden en voldoende tijd en aandacht houden voor het huiswerk. De inspanningen en het naar school gaan, moeten zo harmonieus mogelijk samengaan. Daar is goede afstemming voor nodig. Planningen en omstandigheden van een productie moeten zo worden opgezet, dat schoolverzuim tot een minimum wordt beperkt. Is schoolverzuim toch niet te vermijden, dan is goed overleg met de school nodig. Meestal doen de ouders dat, maar ook als kinderbegeleider kunt u daar een rol in spelen.
In uw rol als deskundige begeleider van het kind, creëert u een situatie waarin het kind goed kan gedijen. Als er sprake is van schoolverzuim, dan wordt er indien nodig huiswerkbegeleiding en docentcontact georganiseerd.
Een ander belangrijk punt is dat de ouders altijd het recht hebben om hun kind tijdelijk of helemaal terug te trekken uit de productie, als zij vinden dat dit in het belang van hun kind is. Dat kan het geval zijn indien naar hun oordeel de veiligheid van het kind in gevaar komt of als de arbeid een nadelige invloed heeft op de lichamelijke of geestelijke ontwikkeling van het kind. Elke ouder heeft de bevoegdheid om het meewerken in de productie (tijdelijk) te onderbreken of te beëindigen. Het is wel belangrijk om te realiseren dat dit voor het kind een ingrijpend besluit kan zijn. Bovendien kan het ook bestuursrechtelijk gevolgen hebben ten aanzien van de contractuele verplichtingen die eerder met de producent zijn aangegaan.
Naar school gaan maakt geen deel uit van de werktijd. Een kind kan dus gewoon naar school binnen de periode van 14 uren die geldt als verplichte rust.