Iets vergeten? Toetje voor de zaak!

Toen Piet 4 jaar geleden op deze Zaanse basisschool kwam werken, waren er 160 leerlingen. In het schooljaar 2013-2014 zijn dat er meer dan 400. Dat is een groei van ruim 250%. En dat heeft directe gevolgen voor de interne noodhulp. De school moet extra mensen opleiden om te kunnen voldoen aan de norm van 1 BHV’er op 50 mensen. Met ingang van het nieuwe schooljaar is er ook een nieuwe directie. Hoe krijgt Piet de interne noodhulp goed op de rit?

Aanpak

  • Enthousiasmeren
    Piet voelt zich als conciërge verantwoordelijk voor de veiligheid op school. Maar met klaslokalen op 3 verschillende verdiepingen en honderden leerlingen kan hij natuurlijk niet alles overzien, hij kan niet overal tegelijk zijn. Er waren al wat leerkrachten opgeleid tot BHV’er, maar door de snelle groei moet ook het aantal hulpverleners omhoog.
    Bij zijn eerste kennismaking met de nieuwe schooldirectie heeft hij dit punt meteen op tafel gelegd. Zijn suggesties werden positief ontvangen. Ook begon hij vorig schooljaar al leerkrachten enthousiast te maken om zich op te laten leiden tot BHV’er. Veel medewerkers zien dit als een extra taak die bovenop hun drukke baan komt. Hij moet dus flink zijn best doen om mensen te overtuigen.
  • Bang
    Ieder jaar wordt er drie keer geoefend met ontruimen. De eerste keer aangekondigd, omdat het alarm met name de jongste kinderen, die net begonnen zijn in de kleutergroep, bang kan maken. Oefeningen 2 en 3 worden niet aangekondigd. Elke leerkracht heeft een document waarin staat wat er bij ontruiming rond zijn of haar klas moet gebeuren. Hier zit ook de meest actuele klassenlijst bij met namen van de leerlingen. De oefeningen gaan op zich goed, iedereen gaat rustig het gebouw uit.
    Toch blijkt uit de evaluatie altijd dat er dingen over het hoofd zijn gezien. Soms is een leerkracht vergeten de WC’s naast de klas te controleren, of zijn niet alle deuren gesloten. Vroeger sprak Piet de leerkrachten hier individueel op aan. Nu doet hij dat tijdens een ochtendbespreking waar alle leerkrachten bij zitten. Zijn ervaring is, dat dit beter werkt.
  • Lekker leerzaam
    Om zijn boodschap kracht bij te zetten verbindt Piet aan de verbeterpunten harde consequenties (met een knipoog). Als er iets is misgegaan, moet de medewerker in kwestie een lekker toetje maken voor alle collega’s. Daar wordt even over gemord, maar iedereen doet het. En als het toetje wordt uitgedeeld, vraagt hij even na of ze nog weten wat de aanleiding was.

Resultaat

  • Uit iedere oefening komen dingen naar voren die beter kunnen. Die worden besproken in groepsverband, zodat iedereen ervan kan leren. Bijvoorbeeld na een oefening met de brandweer, die een rookmachine gebruikte. Sommige kinderen raakten een beetje in paniek. Daarna is met de leraren besproken wat je in zo’n situatie kunt doen om kinderen te kalmeren.
  • Het werven en opleiden van nieuwe BHV’ers is in volle gang.
  • Doordat veiligheid hoger op de agenda komt te staan en in bredere kring besproken wordt, wordt het meer een gedeelde verantwoordelijkheid.

Praktische tips

  • Alle scholen hebben een vergelijkbaar type ontruiming. Dus deel informatie en ideeën met elkaar. Pas bruikbare elementen toe in je eigen organisatie.
  • Verbind ludieke maar echte consequenties aan gedrag. Is iemand iets vergeten tijdens een oefening? Bij IBS De Roos moet hij of zij dan een toetje maken voor alle collega’s. Bij grotere organisaties kan het iets zijn voor de eigen afdeling.