Uit enthousiasme groeit professionaliteit
Het Coenecoop College is een middelbare school met een breed spectrum aan opleidingen, van vmbo basis kader tot gymnasium. Ruud is hoofd-BHV’er en in die rol al 27 jaar actief op de school. Daarnaast is hij als vrijwilliger actie voor het Rode Kruis, in de geneeskundige eenheid. Interne noodhulp is voor hem veel meer dan een verplicht nummer. Hoe zorgt Ruud ervoor dat niet alleen hij, maar ook andere medewerkers en leerlingen van het Coenecoop College zich betrokken blijven voelen bij de veiligheid op school?
Aanpak
- Zelf ervaren
Een bijzonder element in de benadering van het Coenecoop College is dat alle eerstejaars leerlingen aan het begin van het schooljaar op training gaan bij een BHV-opleidingscentrum. Ze mogen aan de slag met een brandblusser en doen zelf een ontruiming. Ook zien ze wat de consequenties zijn van vandalisme op blusapparatuur en hoe makkelijk er door kleine toevalligheden of stommiteiten echte noodsituaties kunnen ontstaan. Dat maakt enorm veel indruk. Docenten krijgen ieder jaar een opfriscursus en in oktober of november is de jaarlijkse oefening. - Drie categorieën
Omdat uit oefeningen bleek dat de interne hulpverleners het te druk hadden met ontruimen, waardoor ze zich te weinig op de eigenlijke calamiteit konden richten, richtte het Coenecoop College de noodorganisatie anders in. De school maakt nu onderscheid tussen drie vormen van interne noodhulp: BHV’ers: gericht op de calamiteit. Zij vangen externe hulpdiensten op, zetten installaties uiten blussen eventuele brandjes als dat kan.Ontruimers: bezemwagen. Dit zijn mensen zonder lesgevende taak, die de groepen volgen dionder leiding van hun docent naar buiten gaan. Ze controleren in hun deel van het gebouw alle ruimtes en staan als laatste buiten. EHBO’ers: medische hulp. Dit zijn de medewerkers die levensreddende eerste hulp verrichten en die helpen in geval van kleine ongelukjes.
Resultaat
- De hele school is in 4 minuten te ontruimen.
- Er staat een professionele en enthousiaste organisatie voor interne noodhulp.
- Het Coenecoop College heeft een goede meldcultuur.
- Niet alleen medewerkers, ook leerlingen zijn zich bewust van risico’s en van het belang van effectieve hulpverlening.
Praktische tips
- Breng eerst in kaart op welke plaatsen de grootste risico’s liggen. Zorg ervoor dat je in ieder geval voor die plekken genoeg hulpverleners opleidt.
- Kweek en koester enthousiasme, dat is een krachtiger springplank dan de drang om te professionaliseren. Vanuit professionaliseren ontstaat er een mooi plan dat stoffig wordt. Vanuit enthousiasme ontstaat een professionele organisatie.
- Laat leerlingen zelf oefenen met blussen en ontruimen. Door in de praktijk te ervaren wat er mis kan gaan, gaat het thema veiligheid echt leven en ontstaat er meer enthousiasme.
- Werk regelmatig met een andere opleider. Doordat het aanbod steeds anders is, blijven opfriscursussen verrassend en prikkelend.
- Zorg dat de prioriteiten helder zijn. In geval van nood moet iedereen levend naar buiten komen, dat is het enige dat telt. Dat er misschien ook nog een brand wordt geblust, is mooi meegenomen.