“We proberen mensen mee te geven dat ze hun lichaam moeten koesteren”
Het oogt spik en span in het kantoor van een grote verzekeraar in Amsterdam-Zuidoost. Meera Lasatira (praktijkbegeleider) en Caroline Vreugd (praktijkcoach) zijn vanuit een vooruitstrevend schoonmaakbedrijf verantwoordelijk voor de interieurverzorging van het pand. Het werk is door de coronapandemie veranderd. Ruim een jaar hebben de medewerkers van de verzekeraar thuis gewerkt. Pas met de recente versoepelingen mag een deel van hen weer onder strikte voorwaarden op kantoor werken. Het virus laat zien hoe belangrijk het werk van de interieurverzorgers is. “Je vergeet soms hoe vaak je naar het koffiezetautomaat loopt. Afhankelijk van de bezetting in het kantoor moeten we contactpunten soms wel zes of zeven keer schoonmaken”, geeft Caroline aan.
Bureaus schoonmaken, sanitair moppen en nisjes en richels afstoffen: het werkt vraagt fysiek veel van het schoonmaakteam. Ergocoaching is daarom een belangrijk onderdeel van het werk van Meera en Caroline. Alle praktijkbegeleiders en -coaches volgen een ergo-opleiding met een theoretisch en een praktijkonderdeel, waarin ze in groepsverband oefeningen doen en leren hoe ze de kennis doorgeven aan anderen binnen het team. Caroline: “De instructeur van de ergo-opleiding kijkt mee bij de begeleiding van onze medewerkers. Daarbij vragen we onder andere welke onderdelen van het werk zij fysiek het zwaarst vinden. We geven hen tips en monitoren het werk. Zo kunnen we gelijk actie ondernemen, wanneer we fysieke klachten signaleren.”
De TOP-strategie krijgt binnen de organisatie veel aandacht. De schoonmakers beschikken over een arsenaal aan technische hulpmiddelen die de fysieke belasting verlichten. Meera: “Onze mensen moeten meerdere handelingen doen, daarom heeft elke schoonmaker een werkkar waarin de belangrijkste materialen verzameld zijn. In de werkkar hangt een vuilniszak, aan de zijkant vind je de plumeaus en een waarschuwingsbordje voor wanneer het glad is. De kar is groot, maar beweegt makkelijk mee.” Het kantoor van de opdrachtgever is bekleed met tapijt en dat betekent veel stofzuigwerk. Caroline: “We hebben daarom een rugstofzuiger. Daarmee kun je je wat makkelijker rondbewegen en hoef je niet de hele tijd te bukken. Verder maken we gebruik van een telescoopsteel. Dit is een verlengstok, die je zowel voor het bovenste gedeelte van een ruimte als onder kunt gebruiken. We komen bij de randen en richels door middel van hanenkammen - een stoffer met haren in de vorm van een hanenkam - en plumeaus. Grote vergadertafels maken we schoon met een verstelbare tafelmop.”
Het schoonmaakbedrijf is altijd op zoek naar nieuwe manieren om het werk lichter te maken. “Zo hebben we bijvoorbeeld een robotstofzuiger gehad, waarmee je een schoonmaakroute uitstippelt. Alleen gaat de robot niet onder tafels door, waardoor schoonmakers dit nog wel zelf moeten doen. Verder zijn we bezig met een smarthygiënewerkkar. Sensoren geven aan welke ruimtes vies zijn. Schoonmakers kunnen dan op een tablet zien waar het schoonmaakwerk moet gebeuren”, aldus Caroline.
Bukken, hoog reiken en repeterende handelingen zijn bewegingen die veel voorkomen tijdens het werk. Wanneer schoonmakers steeds met dezelfde hand bureaus afnemen, kunnen ze last krijgen van hun schouders. Ook ontstaan er fysieke klachten aan de rug, omdat er niet goed gebukt of gehurkt wordt. Het is daarom belangrijk dat de schoonmakers in een squathouding gaan, wanneer ze iets laags schoonmaken en dat ze afwisselen van arm. Bij het implementeren van maatregelen die de fysieke belasting moeten verminderen, stuiten Meera en Caroline soms op uitdagingen. “In het begin vonden mensen de aangepaste handelingen lang duren, maar het is ook een kwestie van wennen. Ze zijn nu enthousiast om zo te werken en vinden het leuk om verder te leren”, aldus Meera. “Sommige mensen pakken iets sneller op dan anderen. Maar het herhalen van de boodschap is het belangrijkst”, vult Caroline aan.
Ook op organisatorisch niveau wordt er aandacht besteed aan het verminderen van fysieke belasting bij medewerkers. Het schoonmaakbedrijf heeft zelfsturende teams. De schoonmakers hebben hun eigen afdeling en krijgen een bepaald aantal uren om hun afdeling schoon te maken. “Onze schoonmakers hebben veel individuele vrijheid. Dat vertrouwen geven we aan hen. Het is niet zo dat we de pauzes strikt afbakenen, als iemand even wat wil drinken, is dat prima”, aldus Caroline.
Als tip voor andere bedrijven geven Meera en Caroline nog het volgende mee: “De werkgever speelt er een belangrijke rol in dat iedereen plezier in zijn of haar werk heeft en dit efficiënt en vrij van klachten kan doen. Voor ons is het belangrijk dat de mensen worden gewaardeerd en met respect behandeld worden. Dit doe je door aandacht te schenken aan collega’s. We kunnen allerlei hulpmiddelen kopen, maar je gezondheid is niet te koop. Je moet je lichaam koesteren. Ook willen we onze mensen bewust maken van het feit dat gezond werken niet alleen een kwestie voor de werkgever is, maar ook voor de werknemer zelf.”